SALAM

Monday, October 12, 2009

Trip 2 Kelantan n Terengganu



Makna Jamak ialah dihimpunkan dan makna Qasar ialah dipendekkan.
Perkara yang penting ialah kita mesti niat terlebih dahulu setelah keluar dari rumah dan tujuan bermusafir perlulah dengan tujuan yang baik dan bukan untuk membuat maksiat.

Jamak Takdim dan qasar (dipendekkan)
1.Melakukan solat asar dalam waktu Zuhur itu dinamakan jamak takdim.
Lakukan solat Zuhur 2 rakaat selepas itu di ikuti pula solat asar 2 rakaat.
-Niat utk solat Zuhur ialah "Sahaja aku solat fardhu Zuhur 2 rakaat qasar dgn jamak takdim kerana Allah".
-Niat utk solat Asar pula ialah "Sahaja aku solat fardhu asar 2 rakaat qasar dgn jamak takdim kerana Allah".

Jamak Takhir dan qasar (dipendekkan)
2.Melakukan solat Zuhur dalam waktu asar itu di namakan Jamak Takhir tetapi dgn syarat kita mesti niatkan dahulu dalam hati sebelum habis waktu Zuhur iaitu:- "Aku nak jamakkan solat Zuhur dalam waktu asar"
Lakukan solat Zuhur 2 rakaat selepas itu diikuti pula solat asar 2 rakaat berdasarkan firman “Maka apabila kamu telah menyelesaikan shalat(mu), ingatlah Allah diwaktu berdiri, diwaktu duduk dan diwaktu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa aman, Maka dirikanlah shalat itu (sebagaimana biasa). Sesungguhnya shalat itu adalah fardhu yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman. (Surah an nisa’:103)
-Niat utk solat Zuhur ialah "sahaja aku solat fardhu Zuhur 2 rakaat qasar dgn jamak takhir kerana Allah". -Niat utk solat Asar ialah "Sahaja aku solat fardhu asar 2 rakaat qasar dgn jamak takhir kerana Allah".


Kita boleh juga jamakkan Maghrib dgn isyak atau sebaliknya tetapi waktu Maghrib tidak boleh qasar ia tetap 3 rakaat caranya ialah:-
Jamak takdim dan qasar
1.Melakukan solat isyak dlm waktu Maghrib itu dinamakan jamak takdim.
-Niat utk solat Maghrib ialah "Sahaja aku solat fardhu Maghrib 3 rakaat jamak takdim kerana Allah".
-Niat utk solat isyak ialah "Sahaja aku solat fardhu isyak 2 rakaat qasar dgn jamak takdim kerana Allah".

Jamak takhir dan qasar
2.Melakukan solat Maghrib dalam waktu isyak itu dinamakan jamak takhir.
Tapi jangan lupa niatkan sebelum waktu Maghrib berakhir "Aku nak jamakkan solat Maghrib dalam waktu isyak"
-Niat utk solat Maghrib ialah "sahaja aku solat fardhu Maghrib 3 rakaat dgn jamak takhir kerana Allah ". ---Niat utk solat Isyak ialah "Sahaja aku solat fardhu isyak 2 rakaat qasar dgn jamak takhir kerana Allah ".

Disunatkan mengambil wudhu’ dan membaca doa menaiki kenderaan sebelum bertolak atau memulakan perjalanan.
Solat Subuh mestilah dilakukan seperti biasa iaitu tetap 2 rakaat.

No comments:

Post a Comment